BankID

BankID är ett vanligt sätt att identifiera sig i digitala miljöer. Som att visa upp en ID-handling, fast digitalt.

Man med skägg sitter framför datorn och jobbar koncentrerat

BankID

I det vanliga livet använder du ditt körkort eller ett ID-kort när du ska identifiera dig. På internet använder du i stället ditt BankID. Den visar att du är just du. Du behöver BankID för att använda internetbanken och mobilbanken samt för betalningstjänsten Swish. Vi erbjuder två sorters BankID: Mobilt BankID och BankID på fil.

Fakta

BankID är en elektronisk ID-handling som gör det möjligt för företag, banker, organisationer och myndigheter att identifiera och ingå avtal med privatpersoner. Tänk på att ditt BankID är en värdehandling, det är lika personligt som din fysiska ID-handling. Om ditt BankID hamnar i fel händer kan det få stora konsekvenser, så läs noga de texter som visas när du loggar in och signerar med BankID. BankID förvaltas av ett bankgemensamt bolag, Finansiell ID Teknik AB.

Mobilt BankID

Mobilt BankID innebär att du har din elektroniska ID-handling i din mobiltelefon eller surfplatta. För att du ska kunna aktivera och använda Mobilt BankID behöver du hämta BankID-appen som finns i din app-butik. Ett Mobilt BankID bär du alltid med dig vilket innebär att du kan nå banken när som helst och var som helst. 

BankID på fil

BankID på fil innebär att du har din elektronisk ID-handling i din dator. För att kunna aktivera och använda BankID på fil behöver du installera BankID-programmet på din dator. Installationen genomförs när du hämtar BankID på fil.
Frågor och svar om BankID

Frågor och svar om BankID

Vad krävs för att jag ska kunna skaffa ett BankID från Sparbanken Syd?
Du måste ha ett svenskt personnummer. Du behöver även först ha tecknat ett avtal om mobil- och internetbanken hos oss. Har du skyddade personuppgifter så kan vi inte erbjuda dig ett BankID. 

Är du under 18 år behöver du besöka ett av våra kontor tillsammans med dina föräldrar första gången du skaffar BankID hos oss. Ni behöver var och en ha med er en giltig ID-handling. Om inte båda föräldrarna kan följa med till banken finns två alternativ:

  • Antingen kan den förälder som följer med till kontoret intyga att det finns en muntlig överenskommelse mellan föräldrarna (gäller enbart om barnet är kund sedan tidigare). Detta gör den närvarande föräldern genom att skriftligen intyga överenskommelsen på bankkontoret.
  • Det går också bra att ta med en skriftlig engångsfullmakt från den andra föräldern. Fullmakten kan du skriva ut här eller hämta på något av våra kontor.
Hur skaffar jag ett BankID?
Hur du skaffar BankID beror på om du ska ha ett Mobilt BankID eller BankID på fil.

Har du skyddade personuppgifter eller är under 18 år - se svar i frågan ovan.

Var kan jag använda BankID?
Du kan använda ditt BankID till:

  • internetbanken
  • mobilbanken
  • Swish
  • säkra kortköp på internet
  • du kan också använda BankID till ett flertal tjänster som myndigheter och företag erbjuder. Några exempel är att du kan deklarera hos Skatteverket, anmäla vård av sjukt barn hos Försäkringskassan, registrera eller ändra firmatecknare hos Bolagsverket.

Vad kostar BankID hos Sparbanken Syd?
Hos Sparbanken Syd är BankID kostnadsfritt, men eventuell kostnad för internetåtkomst kan tillkomma.

Frågor och svar om startkod

Varför behöver jag en startkod?
Du behöver en startkod första gången du ska skaffa ett BankID från Sparbanken Syd och inte har ett giltigt BankID från en annan bank.
Är du under 18 år behöver du alltid en startkod första gången för att kunna skaffa ett BankID från Sparbanken Syd.

Startkoden är din tillfälliga kod för att kunna skaffa ett BankID. När du skaffar ett nytt BankID väljer du en personlig kod som du framöver använder för att identifiera dig och signera uppdrag med ditt BankID.

Hur får jag en startkod?
Du behöver besöka ett av våra kontor för att få en startkod. Vi erbjuder två sorter, startkod via sms i din mobiltelefon eller startkod i ett kodkuvert.  För att kunna få en startkod via sms måste ditt mobilnummer vara anslutet till banken.

Hur beställer jag startkod via sms?
Ditt mobilnummer måste vara anslutet till banken för att kunna få startkoden via sms (information om hur du ansluter dig se avsnittet ”Hur får jag en startkod?”). Du kan enbart skaffa ett Mobilt BankID när du beställer med startkod via sms.

Gör så här:

  • På hemsidan välj "Logga in" och ”Logga in i internetbanken”
    Klicka på knappen ”Beställ BankID” under texten ”Jag vill få en startkod via sms”
    Ange ditt användarnummer och välj Fortsätt
    Du får en startkod via sms till din mobiltelefon och den är giltig i 10 minuter från du begärt den.
    Nu kan du gå vidare i beställningen och aktivera ett mobilt BankID.

Kan jag spärra min startkod om jag anger den fel?
Ja, om du anger fel startkod du fått via ett kodkuvert, spärras koden direkt.
Om du fått startkod via sms har du har tre försök på dig, därefter spärras startkoden.

Min startkod till BankID fungerar inte. Var beställer jag en ny?
Om din startkod inte fungerar kan du själv beställa en ny via sms om ditt mobilnummer är anslutet till banken sedan tidigare. Har du fått din startkod i ett kodkuvert behöver du besöka banken på nytt för att få hjälp med en ny startkod.

BankID support

BankID Support
BankID support är BankID:s sida där du kan få hjälp med ditt BankID och den programvara (BankID-programmet) eller app (BankID-appen) som du behöver för att beställa och använda BankID. Till sidan.

Vanliga frågor och svar
Här hittar du vanliga frågor och svar.

Spärra BankID
Om du blir av med den mobiltelefon eller surfplatta du har Mobilt BankID på ska du genast spärra ditt BankID. Detsamma gäller om du misstänker att någon annan fått reda på din säkerhetskod för Mobilt BankID, lösenord för BankID på fil. Du ska också spärra ditt BankID om du tror att någon annan skaffat ett nytt BankID i ditt namn.

Du kan själv spärra ditt BankID genom att logga in i mobil- eller internetbanken, välj Meny > Övriga tjänster > BankID. Du kan också ringa oss på tel 0411-82 20 00, kl 07.00-23.00 alla dagar.

Support för BankID
Ring vår support på tel 0411-82 20 00 kl 07.00-23.00 alla dagar.
Säker användning

Säker användning
BankID är din personliga värdehandling. Det är viktigt att du aldrig ger någon annan person tillgång till ditt BankID. Använd inte ditt BankID på uppmaning av någon annan person. Myndigheter, banker, polis eller företag som erbjuder BankID kontaktar dig aldrig via telefon, mail eller liknande för att uppmana dig att logga in eller beställa ett nytt BankID.

  • Läs alltid noga texten som visas i BankID-appen/BankID-programmet innan du skriver under med din personliga kod: Var loggar jag in? Vad skriver jag under? Är du osäker, välj avbryt.
  • Lämna aldrig ut din personliga kod till någon annan.
  • Använd aldrig ditt BankID på uppmaning av någon annan person.
  • Tillåt notiser från BankID-appen för att få kontroll på om ett nytt BankID hämtas ut i ditt namn.
  • Om vi på banken har upptäckt problem med ditt kort eller konto kan vi se det utan att du behöver logga in.
  • Blir du uppringd av någon som utger sig från att komma från banken och vill att du loggar in med ditt BankID – lägg på luren och ring polisen.
  • Vill du ringa oss på banken ska du knappa in numret manuellt och inte använda din telefons återuppringningsfunktion eftersom det kan leda tillbaka till bedragaren. Vårt telefonnummer är 0411-82 20 00.
  • Polisanmäl alltid ett bedrägeriförsök.
  • Om du misstänker att du är utsatt för bedrägeri så ska du spärra ditt BankID, kontakta banken och göra en polisanmälan.
  • Läs gärna mer om hur du hanterar ditt BankID säkert på BankID:s hemsida här.