Mobilt BankID

Mobilt BankID sparas i din mobiltelefon eller surfplatta. Du har det alltid med dig och kan enkelt använda det där du vill.

Man med hatt och ryggsäck står på en perrong med en mobil i handen

Säker och smidig identifiering

Med ett Mobilt BankID kan du identifiera dig hos både företag och myndigheter, logga in i e-tjänster och skriva under avtal.

Från och med nu kan du oftare behöva styrka din identitet genom att skanna ditt svenska pass eller nationella ID-kort utgivet av polisen (ej körkort), när du skaffar och förnyar Mobilt BankID.

Saknar du pass eller nationellt ID-kort?
Har du inget svenskt pass eller nationellt ID-kort ansöker du om ett hos Polisen. Du kan inte skanna ditt körkort.

Skaffa från Sparbanken Syd – första gången

När du beställer Mobilt BankID från Sparbanken Syd första gången behöver du en startkod och användarnummer. Alternativt kan du använda ett giltigt BankID från en annan bank. 

Innan du kan starta och skaffa ett Mobilt BankID behöver du tecknat avtal för vår mobil- och internetbank, vilket du gör genom att besöka ett av våra kontor eller ringer Kundcenter på 0411-82 20 00 och identifierar dig med BankID.

Gör så här med giltigt BankID från annan bank
Se avsnittet – Skaffa och förnya Mobilt BankID – om du har ett aktivt

Gör så här med startkod
Du behöver besöka ett av våra kontor för att få en startkod, en tillfällig kod, och användarnummer för att skaffa ett Mobilt BankID.
Beställningen gör du på inloggningssidan till internetbanken.

Tänk på att du behöver godkänna visning av popup-fönster i din webbläsare för att kunna slutföra beställningen av Mobilt BankID. Se tekniska krav

Startkod via sms till din mobil

  1. Ladda ner BankID-appen från App Store eller Google Play till din mobiltelefon eller surfplatta
  2. Välj Logga in och Logga in i internetbanken på vår hemsida
  3. Klicka på knappen ”Beställ BankID” under texten ”Jag vill få en startkod via sms”
  4. Ange ditt användarnummer och välj Fortsätt.
  5. Du får en startkod via sms till din mobiltelefon. Ange startkoden och välj Fortsätt.
  6. Valet för Mobilt BankID visas, välj Fortsätt
  7. Läs och godkänn villkoren för BankID, markera rutan ”Jag godkänner villkoren” och välj Acceptera.
  8. Du skickas nu automatiskt till bankid.com där du kan slutföra beställningen.
  9. Öppna BankID-appen på din mobiltelefon eller surfplatta och följ instruktionerna.

Startkod i ett fysiskt kodkuvert

  1. Ladda ner BankID-appen från App Store eller Google Play till din mobiltelefon eller surfplatta
  2. Välj Logga in och Logga in i internetbanken på vår hemsida
  3. Klicka på knappen ”Beställ BankID” under texten ”Jag har en startkod från ett kodkuvert
  4. Ange ditt användarnummer och startkod som finns i kodkuvertet.
  5. Välj typ av BankID, klicka i ”Mobilt BankID” och Fortsätt.
  6. Läs och godkänn villkoren för BankID, markera rutan ”Jag godkänner villkoren” och välj ”Acceptera”.
  7. Du skickas nu automatiskt till bankid.com där du kan slutföra beställningen.
  8. Öppna BankID-appen på din mobiltelefon eller surfplatta och följ instruktionerna.

Mobilt BankID – startkod via sms
Mobilt BankID – fysisk startkod

Skaffa eller förnya ditt BankID – om du har ett giltigt

Har du ett giltigt Mobilt BankID kan du enkelt skaffa ett nytt – antingen till en ny mobil eller för att förnya innan det gamla går ut. Har du ett giltigt BankID från annan bank kan du även beställa ett nytt utgivet av Sparbanken Syd.
Du gör det enklast via mobilbanken.

Förnya mobilt BankID innan giltighetstiden gått ut
Skaffa ett nytt mobilt BankID från Sparbanken Syd, när du har ett BankID från annan bank

Gör så här:

  1. Öppna Sparbanken Syd appen och klicka på ”Skaffa nytt Mobilt BankID”.
  2. Välj ”Med befintligt mobilt BankID” och ”Fortsätt”.
  3. Identifiera dig med ditt mobila BankID.
  4. Klicka på knappen ”Skaffa Mobilt BankID till denna enhet”.
  5. Läs igenom villkoren för BankID. Godkänn dem genom att aktivera knappen till höger om OK, och då aktiveras knappen Acceptera. Klicka på ”Acceptera”.
  6. Med ditt befintliga mobila BankID ska du godkänna att du vill beställa ett nytt BankID samt villkoren för BankID.
  7. Klicka på Ersätt då ditt befintliga BankID, vars giltighetstid håller på att löpa ut, kommer att spärras och ersättas av det nya.
  8. Ange säkerhetskod och klicka på OK.

Det är även möjligt att förnya ditt BankID eller skaffa ett nytt från Sparbanken Syd via internetbanken genom att Logga in och välja Meny > Övriga tjänster > BankID.

Skaffa mobilt BankID till en ny mobiltelefon
En säkerhetsåtgärd för att skydda dig emot distansbedrägerier krävs det att du tillåter Platstjänster och Bluetooth på din gamla och nya telefon för att kunna säkerställa att de befinner sig på samma plats.

Gör så här:

  1. Öppna Sparbanken Syd appen och klicka på ”Skaffa nytt Mobilt BankID”.
  2. Välj ”Med befintligt Mobilt BankID” och ”Fortsätt”.
  3. Identifiera dig med ditt mobila BankID.
  4. Klicka på knappen ”Skaffa mobilt BankID till annan enhet”.
  5. Markera ett alternativ:
    - Flytta Mobilt BankID till annan enhet
    - Hämta nytt Mobilt BankID till annan enhet
  6. Läs igenom villkoren för BankID. Godkänn dem genom att aktivera knappen till höger om OK, och då aktiveras knappen Acceptera. Klicka på Acceptera.
  7. Med ditt befintliga mobila BankID ska du godkänna att du vill beställa ett nytt samt villkoren för BankID.
  8. Klicka på knappen Hämta Mobilt BankID. Ha din andra enhet nära till hands då du behöver skanna en QR kod för att gå vidare med aktiveringen.

Om du har valt flytta Mobilt BankID till annan enhet
- Flytta BankID – skanna QR koden med den nya enheten.
- Bekräfta din nuvarande säkerhetskod för att slutföra aktiveringen. Ange koden och klicka på Flytta. Flytten av Mobilt BankID är klart och kan användas på din nya enhet. Ditt Mobila BankID på din gamla enhet är spärrat.

Om du har valt hämta Mobilt BankID till annan enhet
- Aktivera BankID – skanna QR koden med den nya enheten.
- Bekräfta din nuvarande säkerhetskod för att slutföra aktiveringen. Ange koden och klicka på Aktivera. Aktivering av ett nytt Mobilt BankID är klart och kan användas på din nya enhet.

Se guiden för Mobilt BankID - samma enhet
Se guiden Mobilt BankID på annan enhet 

Skaffa mobilt BankID – om du saknar ett giltigt

Om du saknar ett giltigt BankID kan du skaffa ett nytt med hjälp av svenskt pass eller nationellt ID-kort. Du behöver dock vara 18 år eller äldre och varit kund hos oss i minst ett år.

Gör så här:

  1. Öppna Sparbanken Syd appen och klicka på ”Skaffa nytt Mobilt BankID”.
  2. Välj ”Svenskt pass eller nationellt ID-kort” och ”Fortsätt”.
  3. Du ska nu bekräfta din identitet genom att:
    - välja ID-handling
    - fotografera ID-handling
    - blippa ID-handling med din telefon
    - genomföra en ansiktsigenkänning
  4. Läs igenom villkoren för BankID. Godkänn dem genom att aktivera knappen till höger om OK, och då aktiveras knappen Acceptera. Klicka på Acceptera.
  5. Klicka på Ersätt, och ange sedan din Säkerhetskod och klicka på OK

Om det inte fungerar behöver du kontakta oss för att se om vi kan hjälpa dig eller om du behöver besöka ett av våra kontor.

Se guiden för att beställa BankID med pass och id-kort

Fakta
  • Mobilt BankID fungerar på mobiltelefoner och surfplattor med Android och Apples iOS (iPhone, iPad och iPod Touch) som operativsystem.
  • Du kan ha upp till tre mobila BankID:n aktiva samtidigt, dock bara ett Mobilt BankID per enhet. Vi rekommenderar att du alltid försöker ha ett extra Mobilt BankID installerat som en back-up så du inte står utan om du skulle tappa bort din mobiltelefon. Ett tips är därför att exempelvis skaffa ett extra Mobilt BankID på din surfplatta.
  • Se till att du har funktionen för notiser aktiverade i din BankID-app. Då får du ett meddelande varje gång ett nytt BankID beställs i ditt namn. Leta upp BankID-appen i din mobiltelefons inställningar och aktivera notiser.
  • Mobilt BankID är kostnadsfritt. Däremot kan du (beroende på abonnemang) behöva betala operatören för den tid du är uppkopplad eller för överförd datamängd. Vid användning i utlandet har de flesta mobiloperatörer en högre kostnad för överförd datamängd.
Giltighetstid
  • Ditt mobila BankID är giltigt i 3 år.
  • Du får en påminnelse innan giltighetstiden går ut och då behöver du förnya det, genom att skaffa dig ett helt nytt BankID. Enklast gör du det via mobilbanken. Det finns alltså inget annat sätt för att ”förnya” eller uppdatera Mobilt BankID. Du ”förnyar” inte ditt BankID genom att byta lösenord.
  • Giltighetstiden ser du i BankID-appen under Inställningar.

Se guiden för Mobilt BankID - samma enhet
Se guiden Mobilt BankID på annan enhet 

Teknik
Mobilt BankID fungerar i mobiltelefoner och surfplattor med operativsystem iOS och Android.

Du kan läsa mer om systemkrav på BankID supports hemsida.
Frågor och svar om Mobilt BankID finns på BankID:s hemsida.  

När du använder ditt mobila BankID för inloggning och signering i internetbanken, behöver du förutom att uppfylla systemkraven för BankID även ha någon av oss godkänd version av operativsystem och webbläsare. Till tekniska krav för internetbanken.

Bra länkar om BankID

Teknik & support BankID
Frågor & svar om Mobilt BankID

Swish

Skicka och ta emot pengar med mobilnumret. Använd Swish för att dela notan, ta betalt för saker du säljer eller betala tillbaka pengar du lånat av en kompis.

Läs mer