Tillgänglighet för Sparbanken Syds digitala tjänster

Denna tillgänglighetsredogörelse gäller för Sparbanken Syds digitala kanaler: webbplatsen sparbankensyd.se, internetbanken och mobilbanken.

Sparbanken Syd står bakom dessa tjänster, som omfattas av lagen (2023:254) om vissa produkters och tjänsters tillgänglighet. Lagen ställer krav på att digitala banktjänster ska vara tillgängliga för alla.

På denna sida beskriver vi hur våra digitala tjänster uppfyller lagens krav, vilka eventuella brister som finns, samt hur du kan rapportera problem till oss, så att vi kan rätta till dem.

Tillgänglighet i Sparbanken Syds digitala tjänster

Bankens digitala tjänster är i stor grad anpassade för att vara tillgängliga. Vi är dock medvetna om att vissa delar av våra digitala tjänster webbplatsen sparbankensyd.se, internetbanken och mobilbanken inte är fullt tillgängliga. Du hittar mer information i avsnittet ”Innehåll som inte är tillgängligt”.

Om du inte kan använda delar av tjänsten

Behöver du innehåll som inte är tillgängligt för dig och som omfattas av undantag enligt lagen? Hör gärna av dig till oss:
E-post: info@sparbankensyd.se
Telefon: 0411-82 20 00
Vi svarar normalt inom 3 minuter.

Kontakta oss 

Rapportera brister i tillgängligheten

Vi arbetar kontinuerligt med att förbättra tillgängligheten i våra digitala tjänster. Om du upptäcker brister som inte beskrivs här, eller anser att vi inte uppfyller lagens krav, vänligen använd formuläret nedan för att kontakta oss så vi får möjlighet att åtgärda problemet.

Tillsynsmyndighet

Från och med den 28 juni 2025, när den europeiska tillgänglighetslagen börjar gälla, kan du kontakta Post- och telestyrelsen (PTS) om du inte fått svar från oss inom 14 dagar.

Rapportera brister i tillgängligheten

All information skyddas genom kryptering när den skickas till Sparbanken Syd.

Innehåll som inte är tillgängligt i våra digitala tjänster

Nedan listar vi det innehåll och de funktioner som inte uppfyller tillgänglighetskraven i våra digitala tjänster, det vill säga webbplatsen, internetbanken och mobilbanken.
Vi arbetar löpande med att identifiera och åtgärda dessa brister.


Webbplats

Möjlig att uppfatta
• Dekorativa bilder är inte korrekt markerade.
• Informativa bilder och grafer saknar textalternativ.
• Relationer mellan innehåll saknar kodstöd för hjälpmedel.
• Felaktig eller saknad semantisk uppmärkning av rubriker och struktur.
• Visuellt dolda komponenter är inte dolda för skärmläsare.
• Innehåll visas inte i en meningsfull ordning.
• Formulärfält saknar autocomplete-attribut.
• Färg används som enda sätt att förmedla information.
• Kontrast mellan text och bakgrund är otillräcklig.
• Vissa komponenter har för låg kontrast (under 3:1).
• Layout fungerar inte korrekt vid förstoring eller på mindre skärmar.

Hanterbarhet
• Det saknas "hoppa till huvudinnehåll"-länk.
• Vissa sidor saknar beskrivande sidtitlar.
• Fokusordningen är ologisk eller varierar.
• Tangentbordsfokus kan försvinna eller vara inkonsekvent.
• Tydliga länknamn saknas ibland.
• Rubriker och ledtexter är inte alltid tydliga.
• Fokusmarkering runt komponenter är ibland otydlig.

Begriplighet
• Språkförändringar är inte korrekt markerade.
• Navigationen är inte konsekvent.
• Termer och begrepp används inkonsekvent.
• Ledtexter eller instruktioner saknas eller är inte kopplade till rätt fält.
• Felmeddelanden saknar instruktion om hur felet kan rättas till.

Robusthet
• Komponenter saknar ARIA-attribut eller korrekt roll.
• Hjälpmedel kan inte tolka vissa meddelanden om de inte är i fokus.

Övrigt
• Språknivån ligger över B2 och kan vara för avancerad för vissa användare. Vid export till PDF bevaras inte tillgänglighetsanpassningar.
• Alla tillgänglighetskrav enligt EN 9.6 är inte uppfyllda.
• Sidan stödjer inte mörkt färgläge.
• Produktinformation är inte alltid tillräckligt förklarad.
• Alla användare erbjuds inte alternativa kontaktvägar.


Mobilbank (appen)

Möjlig att uppfatta
• Knappar med enbart ikoner saknar textalternativ.
• Vissa knappar är inte synliga för skärmläsare.
• Innehållet visas i fel ordning för hjälpmedel.
• Instruktioner bygger på färg eller form utan text.
• Appen fungerar endast i stående läge.
• Text förstoras inte med hjälpmedelsinställningar.
• Layout bryts vid textförstoring eller liten skärm.
• Kontrast mellan komponenter och bakgrund är otillräcklig.
• Avstånd mellan tecken och rader kan inte justeras.

Hanterbarhet
• Alla knappar går inte att aktivera med tangentbord.
• Fokus kan fastna (tangentbordsfälla).
• Fokusordningen är inte alltid logisk.
• Knappar och ikoner saknar tydlig text.
• Rubriker är för generella.
• Fokusmarkeringar är svaga eller saknas.

Begriplighet
• Fel språk är ibland inställt i kod (t.ex. svenska som engelska).
• Navigationen förändras i skärmläsarläge.
• Felmeddelanden saknas eller är otydliga.
• Vägledning kommer först efter inmatning, vilket försvårar förståelse.
• Användaren får inte tillräcklig hjälp att rätta till fel.

Robusthet
• Knappar saknar namn eller funktion i koden.
• Visuella meddelanden presenteras inte för skärmläsare.

Övrigt
• Språknivån kan upplevas som för avancerad (över B2).
• Inga inbyggda tillgänglighetsinställningar i appen.
• Appen stödjer inte mörkt läge eller textstorlekar från systemet.
• Betalfunktion saknar hjälptext och återkoppling vid fel.


Internetbanken

Möjlig att uppfatta
• Bilder saknar alternativ text.
• Felaktig ordning mellan visuellt och skärmläsarflöde.
• autocomplete saknas i vissa formulärfält.
• Kontrasten är ibland otillräcklig.
• Viss information visas bara vid hover, inte vid tangentbordsfokus.

Hanterbarhet
• Vissa knappar är inte aktiverbara med tangentbord.
• Beskrivande sidtitlar saknas på vissa sidor.
• "Hoppa till innehåll"-länk saknas.
• Fokusordningen är inte konsekvent.

Begriplighet
• Felmeddelanden är ibland otydliga eller saknas.
• Ledtexter och instruktioner kommer för sent eller är otydliga.
• Det saknas möjlighet att granska eller bekräfta viktiga åtgärder.
• Vägledning för att rätta fel är bristfällig.

Robusthet
• Vissa knappar syns inte och fungerar inte för hjälpmedel.

Övrigt
• Språknivån kan upplevas som för avancerad (över B2).
• Alla tillgänglighetskrav enligt EN 9.6 är inte uppfyllda.
• Stöd för mörkt läge och förstoring via systeminställningar saknas.
• Vissa formulärfält godkänner felaktigt ogiltiga värden.
• Funktioner saknar hjälptexter eller förklaringar.
• Det finns inte möjlighet att välja kontaktväg eller ange behov i support.

Samtliga tjänster innehåller PDF-dokument som delvis brister i tillgänglighet. Dokumenten kan innehålla bilder utan textalternativ, sakna taggar så att de inte fungerar korrekt med skärmläsare, ha fel läsordning samt otydlig länktext. Sparbanken syd håller på att åtgärda dessa dokument.


Så har vi testat tillgängligheten

Tillgängligheten i våra digitala tjänster har granskats av ett externt företag. Testerna har genomförts på olika enheter med manuella metoder samt med hjälp av tillgänglighetsverktyget WAVE. Fokus har legat på att säkerställa att tjänsterna fungerar med både tangentbord och skärmläsare.

Senaste tillgänglighetsbedömningen gjordes den 2025-06-26.
Tjänsten publicerades den 2025-06-27.
Denna redogörelse uppdaterades senast den 2025-06-26.

KUNDCENTER

Vi hjälper dig med alla frågor. Ring oss måndag kl. 08.00-18.00, tisdag-torsdag kl. 09.00-18.00 samt fredag kl. 09.00-17.30. Ditt samtal kan komma att spelas in i utbildningssyfte. 

0411-82 20 00

Bli kund idag