Kontakta oss
Våra öppettider
Vårt Kundcenter når du på tel 0411-82 20 00 måndag 08.00-18.00, tisdag-torsdag 09.00-18.00 och fredag 09.00-17.30. Eller skicka ett meddelande i mobil- eller internetbanken så får du hjälp där. Till våra bankkontor är du alltid välkommen – för att ställa frågor, be om råd eller bara ta en kaffe.
Borrby
Helsingborg
Kivik
Kristianstad
Lomma
Malmö
Simrishamn
Tomelilla
Ystad
Ängelholm
Skydda dig mot bedragaren
Lägg på om samtalet känns konstigt och agera inte på uppmaningar i oväntade sms. Logga inte in med BankID på någon annans uppmaning. Klicka inte på länkar i sms och ring inte okända telefonnummer på någon annans uppmaning. Banken ringer inte för att be dig logga in eller lämna ut personliga uppgifter.
Vanliga frågor och svar
Frågor & svar om mobil- och internetbanken.
Mitt BankID funkar inte.
Driftsinformation
Systemkrav
Jag har uppdaterat mitt BankID men nu fungerar det inte.
Har du inte ett aktivt BankID behöver du ditt användarnummer och startkod för att beställa ett nytt.
Läs mer om att aktivera ett Mobilt BankID
Läs mer om att aktivera ett BankID på fil
Om jag vill spärra mitt kort?
Dygnet runt tel 0411-82 20 00
Ett bra tips är att lägga in numret till Spärrtjänst i din mobiltelefon, så att du alltid har det till hands. Här kan du läsa mer om att spärra kort.
Nytt kort
Ett nytt kort beställer du via brevlådan i internetbanken, vårt Kundcenter eller på ditt närmaste kontor.
Nödkontanter
Om du förlorar ditt kort när du är ute och reser och behöver tillgång till kontanter kan du få hjälp med nödkontanter.
Ring dygnet runt på tel +46 411-82 20 00.
Be om en kontantutbetalning från ditt kort när du spärrar ditt kort. Är du ute och reser en längre tid kan det vara bra att vänta med att beställa ett nytt kort då kortet alltid skickas till din folkbokförda adress. Se prislistan för pris.
Vilket clearingnummer har Sparbanken Syd?
Hur laddar jag ner ett nytt BankID?
Läs mer om BankID på fil
Hur får jag Mobilt BankID att fungera i min nya mobil?
Det finns två sätt att skaffa ett Mobilt BankID till din nya mobil. Vilket sätt du kan använda beror på om du har kvar din gamla telefon eller annan enhet med ett aktivt BankID eller inte.
Tänk på att du behöver godkänna visning av popup-fönster i din webbläsare för att visa och slutföra beställning av BankID.
När du har kvar din gamla mobil eller annan enhet med ett aktivt BankID
- Ladda ner BankID-appen på din nya mobil.
- Logga in i internetbanken
- Tänk på: Du loggar in och signerar med ditt befintliga BankID. Efter att du hämtat ett nytt BankID till samma telefon spärras ditt befintliga BankID automatiskt.
- Välj Meny/Övriga tjänster/BankID.
- Klicka på knappen Skaffa Mobilt BankID.
- Läs och godkänn villkoren för BankID. Klicka i rutan ”Jag godkänner villkoren” och välj Acceptera.
- Med BankID:et som du loggat in med ska du godkänna att du vill beställa ett nytt BankID samt villkoren för BankID.
- Du skickas nu automatiskt till bankid.com där du kan slutföra beställningen.
- Öppna BankID-appen på din nya mobil och följ instruktionerna.
- Aktivera och tillåt notiser.
Nu är ditt Mobila BankID klart att använda.
När du inte har kvar din gamla mobil eller något aktivt BankID
- Ladda ner BankID-appen på din nya mobil.
Om du har ett fysiskt kodbrev med en startkod
- Jag har en startkod från ett kodkuvert ”Beställ BankID”.
- Ange ditt användarnummer och startkod som finns i kodkuvertet.
- Välj typ av BankID, klicka i ”Mobilt BankID” och Fortsätt.
- Läs och godkänn villkoren för BankID, markera rutan ”Jag godkänner villkoren” och välj ”Acceptera”.
- Du skickas nu automatiskt till bankid.com där du kan slutföra beställningen.
- Öppna BankID-appen och följ instruktionerna.
- Aktivera och tillåt notiser i BankID-appen.
Nu är ditt Mobila BankID klar att använda.
Om du vill få en startkod via sms
- Jag vill få en startkod via sms ”Beställ BankID”
- Ange ditt användarnummer och välj Fortsätt.
- Du får en startkod via sms till din mobiltelefon. Ange startkoden och välj Fortsätt.
- Valet för Mobilt BankID visas, välj Fortsätt
- Läs och godkänn villkoren för BankID, markera rutan ”Jag godkänner villkoren” och välj Acceptera.
- Du skickas nu automatiskt till bankid.com där du kan slutföra beställningen.
- Öppna BankID-appen och följ instruktionerna.
- Aktivera och tillåt notiser i BankID-appen.
Nu är ditt Mobila BankID klar att använda.
Var hittar jag mitt användarnummer?
Om du inte är nöjd.
Hur spärrar jag mitt ID-kort?
Öppet vardagar kl. 08.00-16.00
Jag har spärrat mitt kort och behöver beställa ett nytt.
Guide internetbanken för företag
Guide till internetbanken företag
Hur gör jag en bankkoppling till Fortnox?
Guide för anslutning av bankkoppling till Fortnox
Hur kommer jag igång med filkommunikation?
Läs mer om filkommunikation
Guide för filkommunikation
Hur mycket har jag på mitt konto?
Vad är Sparbankens Syds organisationsnummer?
Andra kontaktvägar
Besöksadress huvudkontor: Hamngatan 2, 271 43 Ystad
E-post: info@sparbankensyd.se
Faxnummer: 0411-82 22 50