BankID på fil
Ett BankID som sparas i din dator. Du använder det för att logga in och signera uppdrag i vår internetbank.

E-legitimation i din dator
Med ett BankID på fil kan du utöver att använda vår internetbank även identifiera dig hos både företag och myndigheter, logga in i e-tjänster och skriva under avtal.
Skaffa från Sparbanken Syd – första gången
När du beställer BankID på fil från Sparbanken Syd första gången behöver du en startkod och användarnummer. Alternativt kan du använda ett giltigt BankID från en annan bank.
Innan du kan starta och skaffa ett BankID på fil behöver du tecknat avtal för vår mobil- och internetbank, vilket du gör genom att besöka ett av våra kontor eller ringer Kundcenter på 0411-82 20 00 och identifierar dig med BankID.
Gör så här med giltigt BankID från annan bank
Se avsnittet – Skaffa och förnya BankID på fil – om du har ett aktivt
Gör så här med startkod
Du behöver besöka ett av våra kontor för att få en startkod, en tillfällig kod, och användarnummer för att skaffa ett BankID på fil.
Beställningen gör du på inloggningssidan till internetbanken.
Tänk på att du behöver godkänna visning av popup-fönster i din webbläsare för att kunna slutföra beställningen av Mobilt BankID. Se tekniska krav
- Välj ”Logga in” och ”Logga in i internetbanken” på vår hemsida.
- Klicka på knappen ”Beställ BankID” under texten ”Jag har en startkod från ett kodkuvert”.
- Ange ditt användarnummer och startkod som finns i kodkuvertet.
- Välj typ av BankID, klicka i ”BankID på fil” och Fortsätt.
- Läs och godkänn villkoren för BankID, markera rutan ”Jag godkänner villkoren” och välj ”Acceptera”.
- Du skickas nu automatiskt till bankid.com där du kan slutföra beställningen.
Nu är ditt BankID på fil klar att använda.
Skaffa och förnya BankID på fil – om du har ett aktivt
Har du ett giltigt BankID på fil där giltighetstiden håller på att gå ut behöver du förnya det.
Har du ett giltigt Mobilt BankID kan du skaffa ett nytt BankID på fil.
Har du ett giltigt BankID från annan bank kan du även beställa ett nytt BankID på fil utgivet av Sparbanken Syd.
Så här gör du:
- Logga in i internetbanken.
- Välj Meny > Övriga tjänster > BankID.
- Klicka på knappen ”Skaffa BankID på fil”.
- Läs och godkänn villkoren för BankID. Klicka i rutan ”Jag godkänner villkoren” och välj Acceptera.
- Med BankID:et som du loggat in med ska du godkänna att du vill beställa ett nytt BankID samt villkoren för BankID.
- Du skickas nu automatiskt till bankid.com där du kan slutföra beställningen.
Nu är ditt BankID på fil klar att använda.
Tänk på, om du förnyat ditt BankID på fil behöver du manuellt spärra det samt ta bort det i din dator, i BankID säkerhetsprogram. Enklast gör du det via BankID säkerhetsprogram, starta programmet på din dator och klicka på knappen ”Administrera ID”. Välj sedan ”Ta bort BankID”, då både spärras och tas bort från BankID säkerhetsprogram.
Skaffa BankID på fil – om du saknar ett aktivt
Fakta
- Du kan ha upp till tre aktiva BankID på fil samtidigt.
- BankID på fil är kostnadsfritt.
- Ditt BankID på fil är giltigt i 3 år.
- Du får en påminnelse innan giltighetstiden går ut och då behöver du förnya det, genom att skaffa dig ett helt nytt BankID, vilket du gör inloggad i internetbanken. Det finns alltså inget annat sätt för att ”förnya” eller uppdatera BankID på fil. Du ”förnyar” inte ditt BankID genom att byta lösenord.
- När du förnyat ett BankID på fil, glöm inte bort att manuellt spärra och ta bort det gamla BankID på fil i BankID säkerhetsprogram i din dator.
- Giltighetstiden ser du i BankID säkerhetprogram.
Teknik
Frågor och svar om BankID på fil finns på BankID:S hemsida.
När du använder ditt BankID på fil för inloggning och signering i internetbanken, behöver du förutom att uppfylla systemkraven för BankID även ha någon av oss godkänd version av operativsystem och webbläsare.
Bra länkar om BankID
KUNDCENTER
Vi hjälper dig med alla frågor. Ring oss måndag kl. 08.00-18.00, tisdag-torsdag kl. 09.00-18.00 samt fredag kl. 09.00-17.30. Ditt samtal kan komma att spelas in i utbildningssyfte.