Mikael Palm

"Jag vill ge en stor eloge till Sparbanken Syd som har ett kundkoncept som övriga bankvärlden skulle kunna lära sig mer av."

Snabbt agerande räddade situationen

När Mikael Palm och hans fru skulle skiljas visade ”Affärsbanken” inte mycket sympati för deras livssituation och de valde därför att byta bank. Idag är de glada att de bytte till en bank som kunde visa förståelse för vad förändringar i livet kan innebära och som med ett snabbt agerande löste deras dilemma.

- Jag och min dåvarande fru hade varit kunder i ”Affärsbanken” i många år då vi bestämde oss för att skiljas och sälja vårt hus.

- Under tiden som vårt hus var till försäljning hos en mäklaren började vi fundera på egna boenden. Jag hittade en bostadsrätt som jag ville köpa och min fru hittade ett mindre hus.

Huset blev inte sålt

Paret tog kontakt med den dåvarande banken som gjorde en värdering av huset och de ansåg att huset var lättsålt och låg i en attraktiv kommun. Mikael och hans fru fick lånelöfte för deras nya boenden och banken förklarade att det var inget ovanligt att ha två boenden per person. De var ändå oroliga över upplägget men litade så klart på sin bank.

- Tiden gick och vårt hus blev inte sålt, berättar Mikael. En dag ringde de från banken och menade att då vårt hus inte hade blivit sålt i tid så var vi nu var tvungna att sänka priset med 500.000 kr, för att få det sålt. Jag protesterade men bankkontakten använde då en ton som jag inte kände igen från tidigare möten.

Efter många samtal kände Mikael sig helt utlämnad och hopplösheten började gro i huvudet. Han och hans fru som alltid känt sig som bra kunder i bankvärlden, upplevde nu ett  stresspåslag som de aldrig upplevt tidigare.

Otroligt snabb hantering

- I det läget tog jag kontakt med en tidigare bankkontakt, Monica Jönsson, som nu jobbade på Sparbanken Syd, och som  gav mig hoppet tillbaka. Det var sedan enkelt för oss att bestämma oss för att helt byta bank.

- Sparbanken Syd agerade professionellt och med en otroligt snabb hantering hade vi inom två dagar ett beslut på att de kunde hjälpa oss med våra lån och handpenningen till våra nya boenden.

- Sparbanken Syd ser till den lilla kunden och med vår nya bankkontakt Richelle Cruz i Malmö, blev vi omhändertagna på ett föredömligt sätt. Hon såg oss som människor och förstod att det kan vara svårt att skilja sig och hon hade vad som krävdes för att jag skulle få respekten tillbaka för bankvärlden.

- Med detta vill jag ge en stor eloge till Sparbanken Syd som har ett kundkoncept som övriga i bankvärlden skulle kunna lära sig mer av. Stort tack av hela mitt hjärta! avslutar Mikael sin berättelse.